quotes

"Love looks not with the eyes but with the mind....."

April 24, 2011

MOral Value yang saya dapat...

assalamualaikum...

wallah2..
skung dah xbusy.. so.. ada sedikit masa untuk berbakti di sini.. berbaktikah?
ya lah... berbakti dengan menghasilkan penceritaan tentang diri sendiri.. di mana?
 di blog sendiri.. hahaha

hurm...
balik kampung sejak khamis yang lalu.. n now, saya still di sini.. menyaksikan keindahan alam.. di sajikan dengan kehijauan dunia... lalala... apa aku merepek nih?? yang xbeshnya... demam... semoa demam..
mai ke aku, adik najwa n adi aliff semua demam... dahsyat tol cuaca kat cni skung...
panas gila.. malam pon tidor hampir separuh bogel la gak.. huhuhu.. along?
 1st day aku balik ja dia balik.. skung da balik Pulau.. kerja kowt..='(

pas ni ada lagi 2 paper... so, that will b my ending story as a student in UM.. InsyaALLAH... ada rezeki, kita apply la Master.. pointer cukup makan je.. xnak la terlalu berharap.. ramai lagi yang bijak pandai dari saye... huhuhu...

nak story banyak sebenarnya...
tapi xtahu dari mana nak mula.. pasni aku wat kronologi penceritaan by part la yea.. hahhaa... sapa nak baca?? baca je la sesapa pon. xnak pon xpe.. saye xpakse2.. kkeke...

urm, teringat pasal sorang kawan... before aku balik hari tu... actually kami ni xla rapat sangat.. tapi kenal la.. dia orang pualu pinang gak.. seberang perai tengah xclap aku.. aku mmg xsuka dia.. tapi bila kejadian malang menimpa dia, aku sebagai manusia biasa turut simpati dengan keadaan yang menimpa dirinya.. day kitaorg balik dr g Ulu Yam, ada khabar2 angin throught by msg sampai ke 1 of my team yg join g picnic tu, ain namanya.. dia story kata kwn ni alami tekanan perasaan.. actually itu 1 hari b4 last date submit thesis by jabatan minor aku.. aku da sumbit masa 18hb da... diaorang cita, kata dia da berubah macam da lama... mula2 aku langsung xpercaya.. at last banyak sangat cerita dari sumber yang dipercayai.. akhirnya aku turut simpati dengan apa yang dialaminya.. 

aku xrasa tekanan buat tesis adalah punca utama dia jadi macam tu.. kwn aku cakap plak mak bapak dia ni jenis yang suka menekan.. adakah sama dengan ibu bapa saya? jeng2x~ huhuhu.. hr kejadian dia di hantar ke hospital dengar cerita dia bergerak ke fakulti dengan pakai pakaian sembahyang selepas solat subuh dengan menyeru semua bangsa untuk masuk islam n nak jumpa dekan... dia ni budak kolej.. roomate dia yang da perasan perubahan dia, ikut dia dari belakang.. then, sebelum dia jumpa dekan, roomate dia patah balik ke kolej n bgtau penyelia.. penyelia terus angkat dia dekat fakulti n bawa dia ke hospital.. sehari dia di tahan tanpa dibenarkan untuk melawat sebab merancau-rancau. Dr cakap dia dalam keadaan yang terlampau stress... kwn aku pon ada cerita, dia adalah salah seorang yang terlalu banyak ubah tajuk tesis till orang dah hantar bab 2 pon dia still ubah2 tajuk tesis..

dia ni ms 1st year masuk, adalah manusia biasa.. tapi perubahan drastik berlaku keatas dirinya.. n Alhamdulillah ke arah kebaikan juga.. cuma, antonasi dan perilakunya membuatkan sesetengah manusia kurang selesa dengan gelagatnya.. termasuk aku juga.. dia tak seperti kami bila tertekan akan menonton wayang n bergelak tawa.. dia berusaha memencilkan dirinya membuatkan dirinya sendiri tiada ruang untuk bergembira... xsalah bersosial selagi kita mampu seimbangkan keduniaan dan tuntutan agama..cuma apa yang berlaku jelas menampakkan yang tekanan yang dialaminya berbeku sudah lama...aku hope, dia sempat selesaikan semuanya.. itu semua masa depan dia... Kami sentiasa doakan keselamatan dan semoga cepat sembuh buat dia.. aku cerita bukan untuk membuka aib dia.. tapi sekadar perkongsian buat semua manusia..  

moral of the story..
  1. mak bapak ni tak seharusnya memberikan tekanan buat anak2 mereka.. mungkin anak itu sudah sedaya upaya menjadi sempurna tetapi tak pernah sempurna di mata kalian ibu bapa.. so, jangan terlalu berkeras dengan mereka..
  2. ibu bapa harus sedar anak adalah ANUGERAH terindah yang TUHAN kurniakan buat mereka.. baik buruk itu adalah acuan yang dibentuk sendiri melalui didikan yang ibu bapa juga cipta.. kata-kata yang lahir adalah satu doa.. buruk lafaz katanya, buruk jugalah perilaku anak2nya.. baik tutur bicaranya, baik jugalah masa depan yang menanti anak-anak mereka..
  3. ibu bapa seharusnya menjadi kawan yang baik buat anak-anak mereka.. bukannya musuh yang sentiasa membiarkan anak-anaknya tiada tempat untuk mengadu damba.. andai ibu bapa tidak memberi ruang buat anak berkongsi cerita, kawan akan dipilih sebagai penggantinya.. dan kawan itu juga yang akan memberi kesan dalam pergaulan mereka.. baik kawannya, baiklah anak mereka.. buruk kawannya.. buruklah perilaku masa hadapannya.. PUNCA UTAMA adalah peranan IBU BAPA!!!
  4. kita manusia harus patuh pada hukum agama.. tapi kita juga boleh mencorakkan langkah untuk bersosial sesama manusia.. kita yang menentukannya.. buruk pilihan kita, larilah akhidahnya.. andai baik pilihan kita, akan terjamin segala ilmu amal yang kita lakukan, dan bersosial bukanlah punca kita hilang segala amalan yang kita lakukan di dunia.. pucuk pangkalnya, HATI kita..
  5. jangan terlalu biarkan diri kita tertekan.. xsalah meluah rasa dari memendam segalanya tanpa kata bicara.. kita semua manusia tak sempurna... tak lari dari memerlukan teman untuk berbicara.. apa guna TUHAN ciptakan manusia lain untuk menemani kita, andai kita sendiri memencilkan diri tidak mahu untuk berkongsi cerita..
wah.. boleyh jadi cekgu kaunseling dah ha..
tapi tu la.. aku sendiri pon serba kekurangan.. wat eva, semua itu adalah pengajaran... yang baik di jadikan pelajaran, yang buruk itu dijadikan sempada.. =)

1 comment: